Nieuwbouw

Geïnspireerd op oude meesters

Fijnspar uit de Alpen

Jurgen Preyer maakt nieuwbouw bassen van hout dat minimaal 15 jaar heeft gedroogd in zijn atelier. De bovenbladen worden gemaakt van fijnspar uit de Alpen. De achterbladen, zijkanten en de halzen van de instrumenten zijn gemaakt van esdoornhout uit Bosnië. Ook is er hout van populier en wilg op voorraad, voor het bouwen van achterbladen en zijkanten. "Door de jarenlange samenwerking met de Firma Alpentonholz uit Zuid-Duitsland heb ik beschikking over exclusief hout", zegt Preyer.

Oude meesters

Bij de bouw van nieuwe contrabassen laat Preyer zich inspireren door oude instrumenten van bekende meesters. "Ik heb dergelijke instrumenten regelmatig in het atelier voor reparaties, en sommige van deze bassen ken ik al jaren. Mijn nieuwbouwbassen hebben de uitstraling van een oude bas, maar zijn ergonomisch vormgegeven en aangepast aan de eisen die een moderne en virtuoze manier van spelen stelt", vertelt Preyer.

Klank

Ook de klankkwaliteit van zijn nieuwbouw bassen is duidelijk ontleend aan de instrumenten van de oude meesters. De afwerking van het boven- en achterblad speelt daarin een belangrijke rol. Preyer: "Eerst wordt de bas zonder lak speelklaar gemaakt. Het voordeel daarvan is dat er, mocht dat nodig zijn, nog van buitenaf aan de geluidskwaliteit gewerkt kan worden. Na het lakken van de bas wordt het instrument zorgvuldig ingesteld en kan de klank nog verder worden verbeterd."




Model IV, 5-snaar, eigen model, eendelig achterblad, snaarlengte 107cm, gebouwd 2020


Model II, Eigen model, vioolmodel, vlak achterblad, snaarlengte 104cm, gebouwd 2016

Model II met andere F-gaten

Model III, Mittenwald model, vlak achterblad, snaarlengte 103cm, mechanieken in Mittenwald stijl, gebouwd 2019





Model I, geïnspireerd door Thomas Kennedy, gewelfd eendelig achterblad, snaarlengte 106cm, gebouwd 2019




Aan het werk

De lak opbouw in 7 stappen

 Uitneembare hals

Sinds 2019 maken we instrumenten met een uitneembare hals. Een uitneembare hals maakt het mogelijk het instrument eenvoudig te vervoeren. Doordat voor zowel de hals, als voor de klankkast, een aparte koffer voorzien is mogelijk deze mee te geven als ruim bagage wanneer het instrument per vliegtuig vervoerd wordt.